Gäster

På denna sida hittar du mina gäster. Nedan kan du läsa lite om dem samt se några av de produkter som finns hos Tant Gul & vänner i Heby. Har du ej möjlighet att komma till butiken men vill se mer av vad de gör mailar jag dig gärna foton och priser på deras produkter.

Victoria Nilsdotter

Till vardags är jag frilansande musiker och stråkpedagog. Mitt företag heter VILA musik; både för att jag gillar själva ordet samt innebörden i att ”vila” i något men också för att mitt huvudinstrument är vi(o)la.

Jag har från barnsben tyckt om att handarbeta, framför allt att sticka och virka. Under pandemiåren, när det mesta som handlade om musik antingen var på sparlåga eller helt nedstängt, blev handarbete ett sätt att använda kreativiteten till annat än musik. Jag fick plötsligt oändligt mycket tid till att sitta och sticka/virka och det blev i det närmaste en slags terapi över sakernas tillstånd.

VILA unik är namnet jag gett mina hantverk; både för att resultatet helt beror på vilket material jag hittar på secondhand eller får av vänner och bekanta men även för att slutprodukterna ändå sällan blir likadana (ens om man försöker). Det är ju liksom det som är charmen med handarbete tänker jag, det blir unikt!

Teresa Wessman

Jag är en möbelsnickare med fokus på återbruk och reparation. Hos mig lagas trasiga stolar sida vid sida med nya möbler tillverkade av gamla köksstommar. 
Jag har gått den tvååriga möbelsnickarutbildningen på Grebbestads Folkhögskola. 
Du hittar mig på Instagram på @sinkatochklart.

MARIA PALM

Krukmakerska. När jag gick min första keramikkurs sa min man att jag blivit biten av en galen lerklump. Nu har min kärlek till keramik varat i 33 år. Jag gör mest brukföremål men också fåglar, fjärilar och tomtar. Jag bränner nästan allting i raku, som är en gammal japansk teknik, för prydnader använder jag också tunnbränning och släppen.

ELLEN LUNDIN & LILLA SÖDERSÄTRA

Jag heter Ellen Lundin och under varumärket Lilla Södersätra syr jag barnkläder i GOTS-certifierad jersey – mjuka tyger i glada färger och lekfulla mönster som håller både för tvätten och för leken.

Av spillbitarna som blir över syr jag hårband, bebismössor och annat smått och gott. Varje liten tygbit förtjänar att bli något fint – och just här hos Tant Gul känns det som rätt hem för dem.